Dodana: 22 grudzień 2003 09:55

Zmodyfikowana: 22 grudzień 2003 09:55

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) jest państwową osobą prawną utworzoną 01.01.2001 r. na bazie Polskiej Fundacji Promocji i Rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw, która działała w latach 1995-2000. Agencja podlega Ministrowi Gospodarki. Z dniem 31 marca 2002 r. PARP przejęła zadania i obowiązki Agencji Techniki i Technologii, a z dniem 31 maja 2002 r. zadania likwidowanej Polskiej Agencji Rozwoju Regionalnego.

Zadania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości:

  • rozwój małych i średnich przedsiębiorstw, 
  • rozwój eksportu,
  • rozwój regionalny,
  • wykorzystywanie nowych technik i technologii,
  • tworzenie nowych miejsc pracy, przeciwdziałanie bezrobociu
  • Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości:
  • gromadzi informacje dotyczące przepisów prawa o działalności gospodarczej w Polsce i Unii Europejskiej, a także warunkach dostępu do zamówień publicznych oraz programów wspierających rozwój gospodarki; informacje te są udostępniane zainteresowanym podmiotom poprzez szkolenia, seminaria, konferencje i publikacje, 
  •  świadczy małym i średnim przedsiębiorcom usługi doradcze w zakresie ubiegania się o pomoc publiczną,
  • ułatwia wymianę doświadczeń między przedsiębiorcami wdrażającymi innowacje oraz środowiskami badawczymi przez organizację szkoleń, seminariów i konferencji, 
  •  promuje przedsiębiorców wdrażających innowacje, a także innowacyjne produkty między innymi poprzez organizację konkursów,
  • tworzy bazy danych zawierające informacje o towarach i usługach oferowanych przez małych średnich przedsiębiorców oraz udostępnia przedsiębiorcom takie informacje z jej bazy danych,
  • organizuje targi, konferencje i inne przedsięwzięcia, które umożliwiają nawiązanie kooperacji, 
  • obsługuje udział małych i średnich przedsiębiorców lub reprezentuje ich podczas targów i konferencji organizowanych przez inne podmioty,
  • finansuje działania z zakresu tworzenia rozwiązań technologicznych, które umożliwiają transakcje handlowe i rozliczenia drogą elektroniczną, a także mechanizmy i struktury umożliwiające rozwój i upowszechnienie gospodarki elektronicznej,
  • prowadzi krajowy system usług dla małych i średnich przedsiębiorców, stanowiący wykaz podmiotów, które zapewniają należyte świadczenie usług doradczych, informacyjnych lub finansowych dla małych i średnich przedsiębiorców lub osób podejmujących działalność gospodarczą oraz działają w celu innym niż osiągnięcie zysku. Agencja promuje ww. podmioty i realizowane przez nie działania, a także świadczy tym podmiotom usługi doradcze, szkoleniowe i informacyjne,
  • promuje instytucje wspierające rozwój przedsiębiorczości, w szczególności fundusze pożyczkowe i poręczeniowe w środowiskach samorządu terytorialnego, a także podmioty, które działają na rzecz rozwoju gospodarczego i przedsiębiorców. Agencja świadczy usługi szkoleniowe, doradcze lub eksperckie podmiotom prowadzącym lub tworzącym ww. instytucje, a także analizuje działalność tych instytucji ze szczególnym uwzględnieniem funduszy pożyczkowych,
  • finansuje usługi świadczone kobietom w celu ich aktywizacji zawodowej, określone w umowach o wykorzystywaniu środków, które pochodzą z Unii Europejskiej i nie podlegają zwrotowi,
  • świadczy usługi szkoleniowe, doradcze lub eksperckie podmiotom, które opracowują i realizują programy rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw w poszczególnych województwach oraz analizuje przebieg i efekty takich programów,
  • świadczy usługi szkoleniowe, doradcze lub eksperckie podmiotom, które opracowują lub realizują programy promocji zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich w poszczególnych województwach, finansuje działania podejmowane w celu realizacji takich programów, określone w umowach o wykorzystywaniu środków pochodzących z Unii Europejskiej i niepodlegających zwrotowi oraz analizuje przebieg i efekty takich programów,
  • gromadzi i analizuje doświadczenia krajowe i zagraniczne w zakresie wspierania rozwoju: małych i średnich przedsiębiorców, eksportu, handlu wewnętrznego, regionalnego, także wykorzystania nowych technik i technologii, tworzenia nowych miejsc pracy i przeciwdziałania bezrobociu, wspierania rozwoju zasobów ludzkich, Agencja upowszechnia te doświadczenia w środowiskach administracji rządowej i samorządowej oraz wśród innych podmiotów działających w wymienionym zakresie, a także promuje w środowiskach międzynarodowych ww. doświadczenia polskie poprzez nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z podmiotami zagranicznymi, organizowanie i udział w konferencjach, wystawach i innych przedsięwzięciach promocyjnych, organizowanie wizyt studialnych w Polsce dla podmiotów zagranicznych, 
  • świadczy organom administracji rządowej, organom jednostek samorządu terytorialnego i innym podmiotom usługi eksperckie w zakresie pozyskiwania środków finansowych z Unii Europejskiej.
Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook